Max Haven vraagt: "Na het opnieuw installeren van Outlook 2007 ontvang ik binnenkomende mailtjes dubbel. Wat kan daarvan de oorzaak zijn en hoe kan ik dit oplossen?"
Hans Plomp vraagt: "Ik heb meerdere accounts in Outlook 2010. Nu heb ik een alias gemaakt en krijg ik emails dubbel."
Antwoord: Het dubbel ontvangen van e-mail wordt veroorzaakt doordat de mailbox tweemaal achter elkaar wordt gecontroleerd. Dit is het geval wanneer naast het standaard account tevens een account is opgenomen voor een alias, oftewel twee e-mailadressen die gebruikmaken van dezelfde mailbox. Dit is te controleren via de inloggegevens: de ingestelde POP-server en de gebruikersnaam zijn dan voor beide e-mailadressen hetzelfde.
Je zou verwachten dat het probleem wordt opgelost door de berichten van beide accounts direct na downloaden van de mailserver te laten verwijderen (via de geavanceerde instellingen van het e-mailaccount, tabblad Geavanceerd, bij andere mailprogramma's is de procedure vergelijkbaar). Het account dat als tweede op nieuwe berichten controleert, zou dan een reeds lege mailbox moeten aantreffen. Wordt de mailbox echter tweemaal snel achter elkaar gecontroleerd dan blijkt het probleem van de dubbele mails nog steeds te bestaan. De enige oplossing is daarom het controleren op binnenkomende e-mail voor één van beide e-mailaccounts uit te schakelen via Extra, Opties, tabblad E-mailinstellingen (bij Outlook 2010 en later via Bestand, Opties, onderdeel Geavanceerd), knop Verzenden/ontvangen, knop Bewerken, selecteer hier links één van de betreffende accounts en vink uit de optie E-mailitems ontvangen.
© 2001-2024 - Menno Schoone - SchoonePC - Rotterdam - Privacyverklaring