zie instructievideo nieuwsbrief #88 op 9:25
Vraag: "Het lukt mij niet om in Outlook via de handmatige e-mailaccountinstellingen de correcte instellingen van de mailservers toe te passen. Hoe krijg ik dat alsnog voor elkaar?"
Antwoord: Vanaf Outlook 2016 is het aanmaken van e-mailaccounts (tabblad Bestand, knop Accountinstellingen, optie Accountinstellingen, optie Nieuw) en het aanpassen van de instellingen (optie Wijzigen) op de schop gegaan. De meeste instellingen van de wizard zijn nu geautomatiseerd, waardoor het zelfs voor beginnende computergebruikers eenvoudig zou moeten zijn om een nieuw e-mailaccount toe te voegen.
Echter, zelfs wanneer je voor de handmatige instellingen kiest, zijn er maar weinig mogelijkheden om het account naar eigen wens in te stellen. Want wat nu als je voor het verzenden van e-mail gebruik wilt maken van een alternatieve SMTP-server, bijvoorbeeld omdat je regelmatig verbinding maakt met een ander netwerk? Ook het correct instellen van een bij je website behorend e-mailadres is in veel gevallen onmogelijk geworden, net als het toepassen van verschillende aanmeldgegevens voor de inkomende en uitgaande mailserver. Voor situaties die afwijken van de standaard, is het er dus eerder moeilijker dan makkelijker op geworden. Het is dan ook onbegrijpelijk dat Microsoft een goed werkende methodiek heeft aangepast...
Gelukkig is er een oplossing, de wizard uit voorgaande Outlook-versies is namelijk nog steeds toegankelijk via tabblad Bestand, knop Accountinstellingen, optie Profielen beheren (of via het configuratiescherm, onderdeel E-mail (32-bits)/Mail (Microsoft Outlook 2016) (32 bits)), knop E-mailaccounts. Dit venster ziet er exact hetzelfde uit als het eerder genoemde venster Accountinstellingen, maar schijn bedriegt! Je kan via deze wizard namelijk volgens de oorspronkelijke methode e-mailaccounts toevoegen (knop Nieuw) en naar eigen inzicht handmatig aanpassen (knop Wijzigen).
© 2001-2024 - Menno Schoone - SchoonePC - Rotterdam - Privacyverklaring