Steeds vaker zijn de persoonlijke bestanden uitsluitend nog vanuit de cloud toegankelijk. Denk daarbij aan je documenten, het fotoarchief, e-mailarchief, contactpersonen, agenda e.d. We worden dus steeds afhankelijker van de cloud, en dat is een bron van problemen.
Standaard slaat Microsoft je persoonlijke bestanden op in de map OneDrive en synchroniseert ze vervolgens met de online opslag, zogenaamd als back-up. Worden bestanden echter een tijdje niet gebruikt dan verwijdert OneDrive ze automatisch en zonder waarschuwing van de lokale opslag! De betreffende bestanden zijn zodoende alleen nog 'op aanvraag' uit de cloud te downloaden, van een back-up is dan dus geen sprake meer. Velen realiseren zich niet eens dat hun persoonlijke bestanden in de cloud zijn opgeslagen, laat staan dat ze alleen nog op aanvraag te downloaden zijn. En als men zich daar wel bewust van is dan wordt er steevast op vertrouwd dat de online opgeslagen gegevens daar veilig zijn. Dat gaat goed tótdat er niet meer met het Microsoft-account kan worden aangemeld! Dat het wel eens mis gaat, bewijst de praktijk: met enige regelmaat ontvang ik een melding van een wanhopige lezer die de toegang tot de persoonlijke gegevens is kwijtgeraakt. Het gaat niet om grote aantallen, voor de betreffende personen is het echter een nachtmerrie. En het belangrijkste: het kan iedereen overkomen!
Bij deze aanmeldproblemen blijkt tweestapsverificatie (noodzakelijk om je gegevens goed te kunnen beveiligen) een grote rol te spelen. Is tweestapsverificatie geactiveerd dan moet met twee verschillende methoden worden aangemeld, bijvoorbeeld met een wachtwoord (of pincode) én een via de telefoon ontvangen code. Met een verificatie-app op de mobiel gaat het zelfs nog makkelijker, dan hoef je alleen nog maar akkoord te gaan met de melding. Tweestapsverificatie helpt zodoende voorkomen dat kwaadwillenden toegang tot je account en je online opgeslagen gegevens krijgen. Het is echter ook een ideaal middel om jezelf buiten te sluiten! Want hoe krijg je weer toegang als je het wachtwoord niet meer weet, of het telefoonnummer ontoegankelijk is geworden (door diefstal van het toestel of opzegging van het abonnement)? Je bent dan afhankelijk van andere identificatiemogelijkheden (zoals een alternatief e-mailadres) om de tweestapsverificatie te kunnen doorlopen. Die moeten dan natuurlijk wel ooit zijn opgegeven (en nog werken!), en daar wringt vaak de schoen...
Eenmaal buitengesloten ben je afhankelijk van de helpdesk om weer toegang tot je account te krijgen. Bij een betaalde dienst kan de toegang doorgaans wel weer eenvoudig hersteld worden. Bij een gratis dienst is het nog maar de vraag of dat gaat lukken: vaak is er niet eens een helpdesk en als die er wel is, dan kost het veel moeite om aan te tonen dat jij daadwerkelijk de eigenaar bent. Zo kan de toegang tot een Microsoft-account vaak wel weer via accountherstel worden geregeld, je moet dan alleen wel eerst bizar veel gegevens verstrekken. Zekerheid dat het lukt is er echter nooit, vandaar het advies: wees voorzichtig met de online opslag van gratis diensten!
Enkele tips die je zou kunnen inzetten om aanmeldproblemen te voorkomen:
© 2001-2024 - Menno Schoone - SchoonePC - Rotterdam - Privacyverklaring