Waarom kan de QR-code niet gescand worden?

Vraag Ronald de Boom:

Voor het uitvoeren van betalingen scan ik met de ABN-AMRO-app op mijn mobiel de QR-code op mijn laptop. Het scannen lukt gek genoeg wel op de ene, maar niet op de andere laptop. De app op mijn mobiel toont dan snel heen en weer bewegende verticale strepen. Heb je een idee?


Antwoord:

Dit probleem wordt veroorzaakt doordat de browser grafisch intensieve processen zoals spelletjes, video's e.d. door de grafische processor (GPU) laat uitvoeren, om zodoende de processor (CPU) te ontlasten. Deze zogenaamde hardwareversnelling heeft echter effect op de weergavefrequentie (oftewel de verversingssnelheid van het beeldscherm), en blijkbaar kan de app op de telefoon daar niet mee overweg (vandaar de verticale strepen bij het scannen van de QR-code).

Gelukkig is dit probleem eenvoudig op te lossen door hardwareversnelling in de betreffende browser uit te schakelen. Bij Edge gaat dit via de knop Instellingen en meer ( met de drie puntjes), optie Instellingen, onderdeel Systeem en prestaties, deactiveer optie Hardwareversnelling gebruiken indien beschikbaar. Bij andere browsers is een vergelijkbare optie te vinden door bij de instellingen te zoeken naar 'hardware' (bij Firefox moet eerst de optie voor de prestatie-instellingen worden uitgeschakeld).

Er kunnen nog andere oorzaken zijn voor een onleesbare weergave van de QR-code, bijvoorbeeld een te lage helderheid en/of contrast van het beeldscherm, een ingeschakelde nachtlamp. En ook het updaten van de drivers van de grafische kaart kan helpen: controleer via het venster Instellingen (Windows 11: Instellingen > Windows Update > Geavanceerde opties > Optionele updates; Windows 10: Instellingen > Bijwerken en beveiliging > Windows Update, link Optionele updates weergeven) of desnoods via de website van de fabrikant of er nieuwe drivers voor de grafische kaart beschikbaar zijn.

© 2001-2024 - - SchoonePC - Rotterdam - Privacyverklaring